Otoczenie rynkowe

 

Z badania firmy PMR wynika, że wartość polskiego rynku kosmetycznego w 2016 roku wyniosła 22,1 mld zł, co w porównaniu z 2015 rokiem oznacza wzrost o 6,25%. Perspektywy rozwoju rynku również są optymistyczne, szacuje się, że jego wartość w 2017 roku wyniesie 23,0 mld, czyli o 4,07% więcej niż w roku ubiegłym.

Wynika to przede wszystkim ze zwiększenia wydatków konsumentów na artykuły kosmetyczne oraz zmiany przyzwyczajeń, co do używania kosmetyków ze średniej i wyższej półki cenowej, a także większej ilości placówek dyskontów spożywczych i sieci drogerii, dodatkowego źródła dochodu gospodarstw domowych, jakim jest program 500+ oraz pojawienia się nowego typu masowych konsumentów kosmetycznych, mianowicie mężczyzn i pokolenia 65+.

Prognozuje się, iż pomimo przewidywanego spowolnienia tempa wzrostu, przemysł kosmetyczny w Polsce nadal będzie się rozwijał szybciej niż inne, czołowe rynki kosmetyczne w Europie. Kategorie produktowe kosmetyków do pielęgnacji włosów i perfum nieznacznie stracą swój udział, ale będzie to wymuszone przez wzrost zużycia kosmetyków do pielęgnacji skóry i kosmetyków męskich. Te ostatnie stanowią obecnie jeden z najdynamiczniej wzrastających segmentów, co owocuje stale rosnącą na polskim rynku ofertą produktową. [1]

W ujęciu nominalnym Polska zajmuje 6-ste miejsce w Europie zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i eksportu.  Polskie produkty trafiają do ponad 130 krajów, a wartość eksportu w ostatnich latach rosła średnio o 5% rocznie. Niemal co drugi kosmetyk wyprodukowany w Polsce trafia na eksport. [2]

 

Wartość polskiego rynku kosmetycznego (mld zł).
Źródło: PMR, 2017

Struktura polskiego rynku kosmetycznego
Źródło: analizarynku.eu

 

W drogeriach rośnie oferta niedrogich, masowych perfum, z których część nawiązuje zapachem do znanych luksusowych marek, inne bazują na własnych recepturach. Wzrost siły nabywczej Polaków sprawił, że są oni gotowi wydać więcej na droższe zapachy. W badaniu Ipsos 64% Polaków twierdzi, że zależy im na używaniu oryginalnych zapachów, a 54% jest gotowych więcej za nie zapłacić.

Polski rynek luksusowych kosmetyków i perfum jest stosunkowo niewielki. Według szacunków w 2016 roku wartość tego segmentu wyniosła 575 mln zł. W latach 2010 – 2016 średni roczny wskaźnik wzrostu wynosił 2,6%, natomiast prognozy dla najbliższych czterech lat wskazują, że segment ten będzie rósł średnio o 5,1% rocznie.

Prognozuje się, że w 2020 roku wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum przekroczy 700 mln zł. Największą część tego rynku w Polsce stanowią luksusowe perfumy, które odpowiadają za blisko 61% wartości całego segmentu. Pozostałymi kategoriami są luksusowe kosmetyki do pielęgnacji ciała czy luksusowe kosmetyki kolorowe. [3]

Wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum w Polsce (mln zł)
CAGR – średnia roczna stopa zwrotu
P – prognoza
Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych i prognoz Euromonitor International

 

W Polsce funkcjonuje około 100 dużych i średnich oraz ponad 300 małych i bardzo małych producentów kosmetyków, a także kilkaset laboratoriów, firm badawczych, chemicznych, biotechnologicznych oraz producentów opakowań. Pozwala to polskim firmom na umiejscowienie w kraju całego procesu produkcyjnego – od pomysłu, przez badania i testy, po produkcję i powstanie finalnego produktu. Powoduje to również wzrost znaczenia rodzimych marek.

Konsumenci świadomi coraz lepszej jakości oraz odpowiedniej ceny polskich produktów coraz częściej decydują się wybór kosmetyków wyprodukowanych w naszym kraju.

Czynniki zachęcające do zakupu danego produktu
Źródło: TNS, 2016

 

Według badań przeprowadzonych przez firmę TNS 89% konsumentów uważa, że czynnikiem skłaniającym ich do zakupu danego produktu jest fakt, iż został on wyprodukowany w Polsce. Na drugim miejscu znalazł się aspekt dotyczący produkcji w lokalnym przedsiębiorstwie (70%). Ponadto 65% ankietowanych stwierdziło, że zwraca uwagę, na zawartość ekologicznych składników oraz czy dany produkt został wyprodukowany w rodzinnej firmie.

Miejsca zakupu kosmetyków z uwzględnieniem płci
Źródło: PMR, 2016

 

Najbardziej popularnym miejscem zakupów kosmetyków są drogerie (79%), na drugim miejscu znajdują się hipermarkety (25%). Na trzecim miejscu dyskonty, które w ostatnich latach mocno poszerzyły oferty kosmetyków zarówno tych markowych, jak i pod markami własnymi. Udział dyskontów w rynku kosmetycznym wzrósł z 6% w 2010 roku do 10,5% w 2015 roku.

W najbliższych dwóch latach spodziewany jest dalszy wzrost dyskontów kosztem drogerii, ale także i hipermarketów czy w końcu supermarketów, do czego będzie się przyczyniała ich ekspansja, szersza oferta kosmetyczna oraz rosnące zaufanie społeczeństwa do marek własnych. [4]

 

_________________________________________

[1] www.chemiaibiznes.com.pl/aktualnosc/rynek-kosmetyczny-w-polsce-wart-23-mld-zl
[2] analizarynku.eu/polski-rynek-kosmetyczny
[3] KPMG, Rynek dóbr luksusowych w Polsce, 2016
[4] www.wirtualnemedia.pl/artykul/kosmetyki-najczesciej-kupujemy-w-drogeriach-w-gore-dyskonty-jakosc-wazniejsza-od-ceny

2015 Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i wykonanie: Milowa.pl